söndag 17 maj 2015

Back to basic

Bloggäventyret som påbörjades under 2014 rann minst sagt ut i sanden och tyvärr avtog även motivationen snabbt också vilket resulterade i att pengarna slängdes i sjön istället för att generera avkastning. Faktum är att begreppet i sjön är helt rätt då en båt införskaffades, varje dag till sjöss är en fantastisk dag och sommaren 2014 blev verkligen helt magisk. Men smakar det så kostar det.

Priset för detta båtäventyr blev dock högt då jag hela tiden efter detta ständigt haft löpande utgifter för båtplats, försäkring, utrustning, service mm vilket med råge överträffat vad jag såg framför mig vid inköpstillfället. En snabb summering visar att det rörde sig om närmare 40 000 kr i båtrelaterade kostnader för säsongen 2014 då är givetvis själva inköpet exkluderat. Detta i kombination med att jag lånade  ca 80 000 kr av av närstående har gjort att en stor del av mina inkomster senaste året har handat om att komma tillbaka till ett nettosparande i värdepapper. Det har tagit lång tid men nu är jag nästan där.

 En observation som gjort på vägen är att mitt slösaktiga båtäventyr även haft en negativ inverkan på min konsumtion i övrigt vilket innebär att det tar ändå längre tid än vad jag först förutspådde.

Så nu står jag här i maj och funderar på vad jag ska sätta för mål och vart jag vill vara när vi går i det nya året.

Mitt mål för 2015 är att nettospara 10 000 kr per månad.

Det innebär att jag kommer att ha sparat maj, juni, juli, augusti, september, oktober, november och december alltså totalt 80 000 kr. Det är egentligen inte så hårigt mål men jag hoppas att kunna genomföra och kunna åka på både sommarsemester till Italien och vintersemester till Sydafrika.

Jag känner mig taggad att ta tag i de fina förutsättningarna jag har för att odla en bra finansiell plattform och det är inte helt utan bitterhet som jag ser att jag jag under det senaste året helt utarmat mitt värdepapperssparande.

Men det finns ingen annan bättre dag än idag att göra en förändring.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar