lördag 1 mars 2014

Budgettankar

Jag startade den här bloggen strax före årsskiftet. Syftet är att dokumentera min framgångar men också mina motgångar för att inse när jag slarvar. Jag vill tvinga mig själv att vara helt ärligt mot mig själv och blotta mina motgångar som jag egentligen skäms lite för - för vem gillar att inte leverera? Jag tror att jag är min egen största fiende. Jag måste hitta sätt att komma åt fusket och hjälpa mig själv att göra det jag egentligen vill. Nämligen att jobba konsekvent mot målet att bli ekonomiskt oberoende.

Det som jag måste bekänna är att jag har dålig kostnadskontroll. Jag lyckas inte nå mitt mål att lägga undan de pengar jag tänkt, och därefter spendera resten som jag tänkt. Ofta slutar med att jag skarvar i slutet av månaden och unnar mig något i slutet av månaden för att jag vet att det kommer nya pengar. Det känns rätt där och då men i efterhand ångrar jag mig. 

För att försöka komma tillrätta med detta lilla problem så har jag en vill jag arbeta om mitt sätt att tänka. Tidigare har betalt alla fasta utgifter, sparat till mig själv, dvs satt undan cash på Avanza och därefter försökt få pengarna att räcka. Denna metod har dock inte riktigt levererat hela vägen pga av att jag haft lite för hög burning ratio tidigt i månaden vilket gjort att jag haft för små marginaler kvar i slutet på månaden. Det har inneburit att jag fuskat vilket innebär att jag i princip inte håller mitt sparmål om 12000kr.

Jag vill inte kalla det en lösning eftersom det inte finns någon quickfix utan en förändring av ett beteende. Som jag ser har jag två typer av utgifter fast utgifter och rörliga utgifter. Som fasta räknar jag bolån, avgift till bostadsrättsförening, TV, Bredband, CSN mm. Rörliga utgifter är snarare allt annat som tex mat, kläder, alkohol, nöjen, resor mm. Jag har tänkt ungefär som jag ställer upp det nedan. 

+ Lön 
- Fasta utgifter 
- Rörliga utgifter 
=överskott som sparas 

Jag vill dock understryka att jag sparar först, om jag skulle vänta och se hur mycket som blev över så skulle det förmodligen vara 0 eller ännu mindre.

Den stora skillnaden i vad jag vill åstadkomma är att bryta ner min månadsbudget på veckobasis istället. Då tänker jag främst på rörliga utgifter eftersom det är där jag slarvar. Hyran är vad den är oavsett. Men om jag splittar upp de rörliga utgifterna kan jag tidigare se om de skenar iväg och dra i handbromsen innan skadan är skedd. 

Jag är direkt dålig på att illustrera saker men bilden nedan är i alla fall ett försök att visa hur jag vill tänka kring de rörliga kostnaderna.  











3 kommentarer:

  1. Låter rimligt, finns även en hel del appar man kan ha till hjälp, som ynab mfl

    SvaraRadera
  2. Jag kör fullt ut med YNAB-metoden och det har hjälpt mig. Jag tror att det skulle hjälpa dig också.
    Kortfattat innebär det att du klumpar ihop dina konton till en virtuell pott och sedan delar ut dem i virtuella kuvert (kategorier). Du lever efter kalendermånader (inte lön-till-lön) och alla inkomster du får in är till för kommande kalendermånad och får ej användas direkt. När april börjar har du alltså redan ALLA pengar som ska användas under HELA april. Lönen du får den 25:e april får användas från och med den 1:a maj, inte till de räkningar som förfaller i slutet av april.

    I slutet av varje månad planerar du nästkommande månad. Direkt när du har köpt något knappar du in transaktionen i YNAB-programmet på datorn eller i YNAB-appen på mobilen. När du vill köpa något kollar du först saldot i tillhörande kategori/kuvert. Alltså om du vill köpa ett TV-spel så kollar du först att du har tillräckligt mycket pengar kvar i kategorin "hobby och nöjen" eller vad du nu väljer att ha för kategorier. Om du inte har det får du antingen stjäla från en annan kategori eller vänta tills nästa månad.

    Saldot per kategori flyttas med från månad till månad. Om du vet att du har en utgift på 3000 kr om ett halvår så kan du budgetera 500 kr i utgiftens kategori varje månad fram tills dess.

    Hur pengarna är placerade rent fysiskt (olika konton, kontanter, fonder, osv) är oberoende av kategorierna. Det enda du måste tänka på är att vid varje månadsskifte ha en hel månads utgifter lätt tillgängliga på exempelvis bankkonton. Personligen har jag valt att ha "investering" som en kategori istället för att lägga till ISK-kontot i budgeten. När jag köper aktier/fonder så flyttar jag alltså ut pengarna ur budgeten på samma sätt som en utgift. Det är en smaksak.

    https://www.youneedabudget.com/method
    Programmet kostar $60 men har en 30-dagars trial och är ofta på 50%-75% rea på Steam.

    SvaraRadera