måndag 3 mars 2014

Så skyddar jag mig enkelt mot fortsatt nedgång

Här kommer ett slaffsigt inlägg från jobbdatorn.

Jag är mycket orolig för utvecklingen i Öst. Jag har mycket svårt att se någon stor uppsida på börsen så länge Ukraina är ”under invasion”. Däremot bedömer jag att detta mycket väl kan vara en trigger för rejäla nedgångar. Då menar jag inte 3-7% utan signifikanta nedgångar på de globala marknaderna. Rätt eller fel. Givet min marknadstro så har jag valt att neutralisera min marknads position genom ett börshandlat derivat. Det kostar mig 39kr att komma in i positionen + 39kr att komma ur. 

Hög sannolikhet till krig i Europa kommer inte vara bra för aktier som tillgångsslag.

Jag har köpt detta värdepapper  som med daglig hävstång rör sig ungefär som OMX utveckling X10 fast inverterat. När börsen går ner 1% går detta värdepapper upp ca 10% när allt fungerar som det är tänkt.

I min portföljen så tänker jag såhär att: eftersom jag har 10X hävstång så innebär det jag endast behöver köpa certifikat till ett värde av ca 10 % av portföljens värde för att effekten ska bli att derivaten skyddar portföljen mot börsfall eftersom det jag tjänar på certifikatet matchas av en förlust i portföljen och vise versa.


Jag har dock inte sålt några aktier utan behåller mina långa positioner för att hålla nere transaktionskostnaderna. Om någon vecka eller två vet vi om det var ett bra beslut att neutralisera portföljen. Min risk är alltså utebliven avkastning. Den möjliga uppsidan är att jag har torrt krut att köpa utdelande bolag till rabatterat pris. Jag tycker det är ett bra förhållande mellan risk och avkastning.

P.s. håll i er, om ni har rätt och börsen faller 2% 3 dagar i rad så innebär det att positionen vuxit kraftigt i förhållande till den portfölj som du avser att skydda.  

Räkneexempel
100*1,2=120
120*1,2=144
144*1,2=172

Har ni gjort något i för att hantera denna uppenbara risk eller har du is i magen och sitter still i båten?



Disclaimer: Inget i ovanstående text är avsett som ett råd eller rådgivning kring placering. Alla investeringar sker på egen risk och Swedish Wealth Club kan inte hållas ansvarig. 

3 kommentarer:

  1. Tänk bara på att med certifikat med daglig hävstång så förlorar du pengar om börsen går kräftgång, alltså lite upp och lite ner om vartannat. Ett bättre papper för långsiktig nedgång kan vara FLEX SHRT OMX 5 OC som har en hävstång (4-6 tror jag) som återställs dynamiskt istället för dagligen. http://www.ohmancapital.se/information/utbildning/flex
    Ännu bättre är EFT:en XACT BEAR 2 kan vara ett bättre köp vid långsiktig nedgång. Dock endast med hävstången 2.
    Fördelen är att ditt innehav också går kräftgång om börsen gör det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej,
      Jag känner inte till "Flex short" men intressant tips, ska kika närmre på det!

      Jag är inte säker att jag förstår den fördel som du syftar till med XACT BEAR 2, skulle du vilja utveckla lite för jag ser framför mig att det certifikat drabbas på samma sätt vid en sidledes marknad.

      Radera
    2. Hej igen. Glöm XACT BEAR 2, den har daglig hävstång precis som bull/bear-certifikaten. Det var en tankevurpa från min sida, ber om ursäkt.

      Hur som helst så är FLEX-certifikaten i praktiken som ett mellanting mellan en Minifuture och ett Bull/Bear-certifikat. De lämpar sig för att äga under lång tid med bibehållen hävstång. Certifikat är bäst för intradag-trading.

      Radera