fredag 11 april 2014

Skolboksexempel på hur man spekulerar istället för att investera

Ibland gör man fel. Det är händer väl mest hela tiden men det är sällan som jag gör den är typen av fel utan att förstå att det blivit helt fel utan att ana oro.

Jag skulle genomföra ett aktieköp med bra utdelningspotential för framtiden och gärna i en stark positiv trend. Den sektor som imponerat mycket på mig senaste kvartalen är europeiska banker och jag sökte därför runt efter en intressant, gärna sydeuropeisk bank som dessutom går att handla i USA för att sänka courtagekostnaden.
Jag fastnade för Banco Popular, perfekt med en spansk bank tänkte jag, de har inte delat ut en krona sedan 2009 men borde kunna göra det då banken nu uppvisar lönsamhet och borde kunna stå inför en intressant resa i takt med att utsikterna förbättras i Europa.

Problemet var bara att jag köpte Popular Inc (Banco Popular) BPOP:US som verkar i Puerto Rico och US mainland. Inte riktigt den inriktning jag tänkt mig.
 Snacka om att agera alldeles för snabbt, och verkligen inte göra sin hemläxa..  Skolboksexempel på hur man inte ska  göra. J

Aktierna då, ska jag behålla dem? Jag köpte 100 aktier för 30 USD st, tyvärr åkte de med Nasdaq ner igår när marknaden föll 3%.

Jag behåller dem tillsvidare och lutar mig på att bolaget befinner sig i en långsiktig positiv trend men magkänslan är ju att jag är på djupt vatten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar