söndag 6 april 2014

På Januarilönen ramlade det in lite bonus på ca 26000kr. Inga stora pengar men eftersom det landar ovanpå lönen så har jag kunnat stoppa undan större delen och på så vis köpa mig ikapp mot månader där jag inte nått mitt sparmål om 12 000kr, på så vis var det ett mycket välkommet kapitaltillskott.

Jag har inte gjort några aktie inköp utan amorterat av en liten skuld på ett kreditkonto kopplat till min värdepappersdepå. Jag har egentligen inte något emot att ha lite belåning. Men jag vill ju inte att portföljen ska belånas när aktier är populärt utan när ingen tror att aktier någonsin kommer gå upp igen. Då är vill jag stå beredd att minska "kassan" och till och med ha negativ kassa till förmån för ökad aktieinslag. Det här är ju ett marathon och jag vill inte bara sätta pengarna i arbete slentrianmässigt utan försöka hitta en eller ett par extra årsavkastningar genom att välja mina inköpstillfällen med omsorg.

Jag kan väl inte stoltsera med någon lysande avkastning. Min hedge med som initierades vid rysslands invasion av Ukraina behåller jag tills vidare avkastningen på positionen är just nu -41%. Det går fort när man har hävstång. Mitt största innehav Orkla är tack och lov det som utvecklats starkast är upp ca 13%.

Man får väl vara lite självkritisk och säga att portföljen för tillfället ser bedrövlig ut. För få innehav, få defensiva innehav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar