tisdag 15 april 2014

Två nya innehav i portföljen men inga nya utdelningar

Popular Inc (BPOP) – Värderas till ca p/e 5 och långt under book value. Med stigande lönsamhet och växande eget kapital så är min förhoppning av Banco Popular åter börjar klara av att betala utdelningar någon gång under 2015 och med en kraftigt ökande takt. Med tanke på den relativt attraktiva värderingen gissar jag att man även kommer att göra en del återköp av den egna aktien vilket skulle innebära att vinst på aktie ökar och därmed förökningstakten på det egna kapitalet. Jag köpte aktien av misstag men jag behåller den tillsvidare.

D Carnegie & CO (DCAR) – Det relativt oprövande fastihetsbolaget som skall förädla miljonprojekten. Lite chansartat för min smak men jag tecknade emissionen då jag ser potentialen som god. Får ledningen detta att flyga så är jag säker på att man har många goda år framför sig med hyreshöjningar, stigande intäkter och vinster som följd. Då borde även utdelning kunna komma på agendan.

Alltså två nya innehav som för närvarande bidrar med 0 kr i utdelning just nu men det är två bolag som borde kunna komma att dela ut pengar och dessutom har en del kurspotential på ett par års sikt..

Eftersom utdelningsaktier är ”populärt just nu” så försöker jag att vara lite contrarian där och inte köpa aktier som värderas högre pga av just utdelningen ta Axfood som nu är nere på 4,2% direktavkastning vilket är betydligt lägre än historiska nivåer.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar