tisdag 31 december 2013

Mål för 2014

Som ni säkert minns befinner jag mig på varmare breddgrader vilket gör skrivande svårt eftersom jag inte har tillgång till mitt excelark. Men jag har haft gott om tid att tänka och sätta mål inför 2014.

Nedan är en bild från semestern.




Sparmål

Att spara 188 000kr fördelat enligt nedan.

13 000 X 12 = 156 000 i ISK

+ 12 000 i privat pension

=168 000 = ca 50% save ratio, räknat från min fasta lön.

+ca 20 000 av skatteåterbäring för 2013 (överslagsräkning av ränteavdrag) går till ISK.

=188 tkr avsatt med bibehållen livskvalité, är det möjligt? Jag tjänar i skrivande stund  ca 28tkr netto.

+ eventuell bonus ska:
säkerställa att målen överträffas
finansiera sommarsemester
Därutöver ska tjänstepensionen gödas eftersom den är central i framtida förtidspensionering.

- inget utdelningsmål eftersom det är värdetillväxt som är intressant för mig nu.
Målet uppdaterat i samband med att jag gjorde en prognos. Nytt mål för 2014 7000kr i utdelningar.
 

- avkastningsmål 20% i snitt över tid. ÖVER TID, viss år kommer vara bättre vissa sämre. 

Kostnadsmål

- minska kostnader för boende oavsett om vi byter boende. Bor idag i bostadsrätt som börjar kännas liten. 

- gå ur kyrkan spara ca 5tkr.

- sänka kostnader för bolån och kräva upprättelse för 2013.

-hitta billigare lösning för TV/BB, jag avskyr comhem, på tok för dyrt. 

-löneförhandla/ byta jobb för att höja min grundlön 

Utvecklingsmål

-bli duktigare på värdeaspekten vid investeringar för att beräkna ett intrinsic value. Syftet är att kunna veta om jag köper billigt eller dyrt. Jag har historiskt varit mest framgångsrik med teknisk analys men tror att fundamentalanalys skulle verkligen kunna tillföra ytterligare en dimension. 

-Mitt långsiktiga mål 

Utdelningar per år som täcker snitt månadskostnader om 30 000/ månad  i dagens penningvärde. Dvs 30 x 12 = 360 000 något mer om vid uppräkning för inflation. Detta avser dock kostnaden för två personer. 

Mål med denna blogg
10 000 besökare 

200 inlägg av god kvalitet

Om ni tror innehållet kan vara intressant för något annan, tveka inte att dela inlägg och kommentera. 

Jag väntar på fortfarande på min första kommentar. 

Saknar ni något mål? Vad mäter ni?




2 kommentarer:

  1. Då får jag väl ta och bli din första kommentar då! :)

    Lycka till med dina mål för 2014! Det där med 12000 i privat pension har jag också funderat på, men är inte säker om jag är bättre av att bara spara det som vanligt istället!

    Mvh

    SvaraRadera
  2. DividendChamp,

    Tack för det, mycket uppskattat.

    Jag vet bara att jag inte vill arbeta till 65 och att om jag gör på detta sätt, spelar mina kort rätt så finns en möjlighet att placeringarna gör jobbet åt mig. Jag slipper också möjligheten att lockas att spendera/konsumera bort pengarna pga av dålig karaktär vid någon tidpunkt i livet. Det är för mig ett viktigt argument eftersom jag vet att jag är min egen största fiende.





    Jag

    SvaraRadera