onsdag 25 december 2013

Merry Christmas

Det har varit några dagars tystnad här pga av att jag göt det jag älskar mest av allt - nämligen reser.

Jag och min sambo är i sri lanka för första gången, fina stränder, härligt glada och vänliga människor. Många känns varma och omhändertagande. Det kommer nog gå bra för landets turistnäring om de bara är lyhörda och vågar utvecklas för att möta gästernas behov och önskan att fly vardagen i paradiset. 

Jag har spenderat en hel del tid med att läsa "The Intelligent Investor" av B Graham, som introducerade Warren Buffet till värdeinvesteringar. Jag hoppas kunna återkomma till hans tankar i framtiden. Jag har historiskt jobbat extremt lite med fundamental analys på det sätt som boken beskriver. Jag hoppas att kunna bli bättre på det. 

Idag har jag istället jobbet mycket med fingertoppskänsla och teknisk analys. Det har fungerat bra för mig hittills men jag tror att ju fler olika sätt att betrakta marknaden och dess aktörer som man behärskar desto bättre och desto större chans att första marknadens reaktioner. 

Ett typiskt bolag som Graham sannolikt skulle diskutera idag är Kinnevik. Mr market verkar ha spåret ur totalt och värderat förlustmaskinen Zalando väldigt högt. Här finns det risk att många kliver på och köper högt och säljer lågt tror jag. 

Nu ska jag ta en dusch dusch innan middagen på stranden. 

Det kan dröja innan nästa inlägg eftersom internet är hårdvara på semester. Men jag hoppas kunna summera utgifterna och nettosparandet för december inom kort.

Vad tror ni om Kinnevik? Har det spårat ur eller kommer vinsterna kunna försvars värderingen i Zalando? 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar