fredag 7 februari 2014

Fortsatt hög utdelning i Orkla

I linje med analytikernas prognoser har styrelsen i Orkla föreslagit fortsatt utdelning om 2,5 NOK.

Rörelsevinsten inom Orkla Branded Consumer Products ökar rejält från samma period förra året.

Det som jag vill se, är ju resultat av den fortsatta omstöpningen till en konsumtionsproduktbolag med starka varumärken. Orkla Foods som är en sammanslagning av Abba seafood, Frödinge Mejeri och Procordia Food. Det är här det ska hända, med högre marginaler och starka varumärken. Det är den utvecklingen jag vill se, gärna i kombination med renodling från konglomerats-arvet.

Aktien backar 3% på rapporten, jag avvaktar lite men siktar på att köpa mer..,



3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Orkla är ett bolag som jag kan tänka mig ha i min portfölj. Stabila varumärken och god utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Christoffer,

      Jag kunde inte sagt det bättre själv. Läste just vidare i Q4 rapporten och jag gillar verkligen omstöpningen av bolagen. Där kan jag se en betydande uppsida i aktien förutom den mycket goda direktavkastningen på nästan 5,5%.

      Radera