tisdag 18 februari 2014

Spretig tillvaro

Det har varit lite tyst här på bloggen några dagar av olika skäl, men under tiden snurrar tankeverksamheten för fullt. Jag har bland annat hittat en superintressant danske aktie som varit en fantastisk kursvinnare men som också erbjuder en 3,3% direktavkastning och en historiskt mycket utdelningstillväxt. Idag handlas aktien på all time high.

Jag har inte satt mig in i värderingen annat än att det är P/E 30 på tolvmånaders rullande vinster vilket spontant känns utmanande högt samtidigt som kvalitet kostar och givet bra framtidsutsikter så känns den goda direktavkastningen som en bra krockkudde även om jag helst plockar in aktien vid ett mer stressat marknadsklimat generellt.

Just nu finns det dock inga likvider att handla aktier för utan fokus ligger istället på att hålla ut inför månadsslutet för att inte överskrida min targetspending. Snart kommer nya pengar och då kan det bli aktuellt att köpa ytterligare kassaflöde.

En annan sak som jag funderat på är om jag ska inför en veckovis kostnadsuppföljning för min egen skull här på bloggen för att verkligen utmana mig själv att inte tappar onödiga hundra- och tusenlappar i onödan.

Jag understryker det igen, sådant som jag verkligen värdesätter som att resa måste det finnas utrymme för annars slutar man leva i nuet och det är inte en uppoffring jag är beredd att göra för några pengar i världen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar