måndag 10 februari 2014

Ökar i Orkla

Hur dålig ska ekonomin bli innan du slutar ha ketchup på din pasta?

Det var som bekant inte något kanonmottagande för Orklas rapport men det finns ljusglimtar. Ett fortsatt fokus på att renodla verksamheten till en konsumentbolag tror jag är en sund strategi och bolaget kan bli just ett sådan tryggt tråkigt bolag som jag vill bygga min portfölj runt. Jag hoppas även att bolaget kommer att förutom att förvärva nya varumärken inom segmentet branded consumer products, avyttra eller knoppa av affärsområden inom värmeledning, energi och råvaror som inte stämmer in i bolagets uttalade strategi. Med det sagt så är jag som aktieägare mer intresserad av att det sker till bra villkor med rätt prislapp än att det går fort.

Jag har därför valt att köpa ytterligare 300 aktier till kursen 46,X. Det innebär 750NOK i utdelning. Sakta men säkert mot målet om 7000kr för helåret. Innehavet ligger i en ISK vilket innebär att jag kommer få betala utländsk källskatt och få en fördröjning innan jag får tillbaka pengarna på deklarationen. Man kan ju trösta sig med att det är bättre än en kapitalförsäkring/pensionsförsäkring där försäkringsbolaget ska kräva tillbaka pengarna och sedan räkna upp till ett år innan de betalar tillbaka skatten i depån, jag pratade med Avanzas kundsupport om detta och förstod det som att det är så det går till. Två år är lång tid att vänta.

Mer Orkla för min del. Jag äger nu totalt 800aktier i Orkla. Det är ingen jättepost men det är i alla fall en början. 2000NOK i utdelning innebär att jag kan köpa 43 "gratisaktier" som jag inte lyft ett finger för.

Nästa år kommer även dessa gratisaktier spotta ut utdelningar som jag kan återinvestera där jag finner det intressant. Let the snowball roll..








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar