onsdag 19 februari 2014

Ingen utdelningshöjning i Swedish Match

Tobaksbolaget Swedish Match som jag har stor relativ exponering mot i mina bredare pensionsportfölj (som jag inte rapporterar om här) men även i utdelningsportföljen rapporterade idag sitt fjärde kvartal. Den senaste prognosen i marknaden pekade på en något lägre utdelning än väntat 4 öre per aktie, från 7,30 till 7,26 är inte mycket men är en signal i fel riktning. Nu väljer man istället att fortsätta satsa inom på marknader som växer inte minst i USA även om prispressen på den viktiga svenska marknaden bidrar negativt på kort sikt.

Jag äger inte SWMA för den fantastiska tillväxten utan för den stabila utdelningen och möjligheten till tillväxt. Dessutom ser jag det som något positivt att aktien är närmast negativt korrelerad med OMXS30 vilket skapar en bra portföljdynamik.

Jag kommer att behålla mina aktier tills vidare, aktien har brutit sin negativa trend och möjligvis kan det finnas lite prismässig uppsida i aktien. Så ser det åtminstone ut om man ser till det tekniska. Då ligget nästa historiska motstånd omkring 210 och 215kr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar