lördag 18 januari 2014

Årets fattigaste helg..

Sista helgen före löning och många är de vars plånböcker gapar tomma så också min. Extra tidig lön inför julen, 3 veckors semester i tropikerna och en festresa till Dubai har frestat på ordentligt. Med 4 arbetsdagar kvar till lönekontot fylls på är det minst sagt en utmanande vecka som väntar privatekonomisk.
Men här gäller det att inte falla för trycket, att inte bli bekväm stanna kvar i "spending mode" balansgången mellan att unna sig roliga grejer och att helt enkelt inte göra det. Att acceptera att kulorna för den här månaden börjar ta slut. Att  stänga pengakranen helt och se att inte bränna massa pengar på onödigt kaffedrickande i take-away-mugg. Att inte handla massa krimskrams man inte behöver för att klara sig. 

På något sätt kan jag inte låta bli att sporras av att det är lite kärvt att gå ändarna att gå ihop, att inte börja plocka av sparkapital som jag satt undan för länge sedan för långsiktigt sparande.
Trots ett ursinningslöst spenderande framförallt både en höst och en vinterrock men framföralt på en resa till varmare breddgrader så kan jag glädjas åt att det verkar som att jag kommer lyckas "spara" 10 000kr av decemberlönen(om jag i princip håller nollan några dagar till). I den summan inkluderar jag 1000kr privat pensionssparande och 1000 amortering på mitt bostadslån. 

Så 8000kr har landat i mitt tillgängliga sparande denna månad och hela den slanten är redan investerad i Swedish Match och Orkla ASA som är två, i mitt tycke, intressanta bolag till intressanta pris. Det senaste veckan så har det varit främst finans- och cyckliska aktier som handlats upp på börsen och även om Orkla gjorde ett rejält ryck i fredags med 4,45% uppgång så är det inget jag bryr mig nämnvärt om. Lite mindblowing blir det dock att samma företag kan skifta så mycket i pris som 3 miljarder (!) på en handelsdag. How fucked up is that?

Så med två stycken utdelningsmaskiner i aktieportföljen så känns verkligheten betydligt enklare att hantera! Istället för att köpa massa dyr hämtmat så ska jag ta tillfället och äta ur frysen! Vi har massa högkvalitativa råvaror som ligger där och bara väntar. Nu ska den användas upp till nyttiga middagar för veckan och göra plats för en ny storhandling.

Hur har ni det? Också hopplöst "panka" eller?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar