torsdag 16 januari 2014

Nytt köp utdelningsportföljen

På 5 år har Swedish Match i genomsnitt höjt utdelningen 15,8%. I år en ytterliggare höjning i prognosen och utdelningen väntas hamna på 8kr vilket till dagens kurs om innebär ca 4,1% direktavkastning.

Jag tror att vi har en bra ingångsnivå och den nästan inverterade utvecklingen gentemot OMXS30 gör ju att aktien passar särskilt bra om man tror att den spirande optimismen på börsen inte kommer att vara för evigt - men att man samtidigt vill positionera sig i aktier.

Läse även en kommentar om att analytiker tror att konkurrensen på den svenska snusmarknaden kommer att lätta nu när Granit och Skruff prisat in sig i kundernas medvetande.

Jag köper 80 aktier till utdelningsportföljen.



6 kommentarer:

  1. vad tror du om Connecta i utdelningsportföljen? 5 års lägsta. Köpa på två års sikt men fokus på att de ska återfå hög och stabil utdelningskapacitet?

    SvaraRadera
  2. Signs,

    Jag har kollat på Connecta för länge sedan men inte följt aktiten på senare tid. Anledningen till det är att det ett konsultbolag. Intjäniningsförmågan är beroende av att personalen vill jobba kvar på just Connecta och inte tex starta eget pga av de låga inträdesbarriärerna eller bli anställda hos en kund vilket är vanligt. Innan jag köper aktien så skulle jag försöka säkerställa VARFÖR aktien handlas ned, om det är en temporär effekt eller om det är så att personal slutat eller tappat viktiga uppdrag isf kan detta vara en fallande kniv. Jag skulle inte köpa aktien bara pga av utdelningen, den är inte mycket värd om vinsterna sjunker och aktien faller. Se bara på Björn Borg.

    Jag hade väntat på vändningen och tagit den på vägen upp istället, men gör din egen analys.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Om man trots ovanstående vill äga konsultbolag så är mitt tips att försöka identifiera de välja ut de 3-4st som ser mest intressanta ut och köpa en korg med aktier för att minska risken men dra nytta av branschens låga kapitalbehov och utdelningsförmåga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack för input, alltid spännande höra vad andra tycker. Blir det köp blir det ett försiktigt köp och det blir ett komplement till de konsultbolag jag redan har. Jag har sedan lång tid tillbaka ägt en del av ett annat mycket litet noterat konsultbolag och det har varit mycket lyckosamt utdelningsmässigt. Jag är avvaktande till Connecta och kommer få input på dem från folk i branschen som har en mkt god översyn över aktörerna.

      Radera
  4. Svar
    1. Anonymous18,

      Jag är periodare, en dosa här och där men knappast en av de bättre kunderna... ;)

      Radera