söndag 26 januari 2014

Marknadskommentar

Under helgen har jag funderat lite kring vad som händer i vår omvärld. Är detta bara en kortare korrektion vi ser eller är det drawback modell större?

Det som främst får mig att fundera kring det senare är lite olika saker. 

1.Den väldiga optimism som spirat på börsen. Vi har haft en exceptionell återhämtning från decemberfrossan med stora uppgångar på flera håll. Det är inte negativt i sig men utan att det finns en positiv fundamenta och tydliga förbättringar som stödjer uppgången så finns det goda skäl att tro att det kommer bakslag på vägen.
2. Pesokrisen. I Fredags meddelade Argentina att man inte kommer att fortsätta stödja den egna valutan vilket lett till frossa på valutamarknaden. Jag är ingen expert på varken valuta eller sydamerika men jag vet hur rädsla ser ut. 

Jag vill även utveckla detta lite. Tidigare sättningar i marknaden har varit orostyrda - inte händelsestyrda. jag är inte man nog att bedömma digniteten av nyheterna men det är inte goda nyheter och att döma av marknadens reaktioner är det allvarligt. Men min poäng är alltså att det faktiskt hänt något vilket gör att man måste ta ställning till om det är såpass allvarligt att det kan eskalera. 

Dessutom har jag sett gott om omvända "huvud-skuldra-formationer" om det är någon som gillar TA så är detta inte bra om det kommer negativa utbrott så är det formation som ofta indikerar slutet på en uppgångsfas och därmed en säljsignal.. 

Jag har noterat att man på många andra bloggar redan efter en dags börsnedgång deklarerat att marknaden bjuder på köplägen. Så kan det nog vara men jag kommer inte kasta mig på köpknappen redan imorgon utan avvakta och försöka följa utvecklingen lite till. Vi är fortfarande på mycket, mycket, mycket höga nivåer ur ett historiskt börsperspektiv, om sentimentet svänger så bör det rimligtvis finnas mycket fallhöjd från dagens nivåer.
Om det är förhoppningar som börsuppgången vilar på så kan det vara så att de just sveptes undan. 

Sa jag att VIX hoppade upp 31,7% i fredags på en dag? 

Jag tycker man kan komma ihåg att detta hack inte ens synns i kurvan än. Bilden nedan  visar 1 år S&P500. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar