måndag 20 januari 2014

The Road Map


Mitt långsiktiga mål är att bli ekonomisk oberoende. Det är såklart olika för olika människor men för mig betyder det att jag vill ha en guldhöna som värper gyllene ägg. Så länge jag inte slaktar min höna så kommer den att värpa årliga ägg som jag kan disponera hur jag vill, år ut och år in. 

Min höna är kvalitetsbolag och äggen som den värper är de utdelningar som bolagen betalar. 

Nyckeln är att aldrig ta kål på fågelskrället.  

För att veta om jag är på rätt spår med mitt sparande så satte jag ihop en liten grafik i Excel, där jag matade in följande input: 

Min Ålder: 29 (jag är snart där)
Mål sparmål: 12 000kr/ månad 
Inflation: 2%
Utdelningar:4% 
Utdelningtillväxt: 8%

Dessutom lade jag till en hypotetisk kostnadsbild om 25 000 där jag tror att jag skulle vara nöjd (ska dock återkomma till detta eftersom jag vill utveckla detta pga av försvårande omständigheter). 

Som man ser nedan så ungefär vid 57års ålder så kommer jag enligt denna Road Map vara ekonomisk oberoende och därmed fokusera på min golfsving, skidåkning, företagande eller vad jag nu vill göra istället för att gå iväg och arbeta ihop vinster åt de som äger företaget jag arbetar på. 




Givet vart jag står idag med en förväntad utdelning om hela 2000kr så ser det lite mörkt ut. Målet för årets utdelning är 6 960kr. Med det är baserat på att alla pengar sätts in dag 1 varje år och betalar 4% utdelning. Dessutom ligger det med en ingående balans om 30 000 kr som jag hade när jag bestämde mig för att verkligen göra det här. 

Så en närmre blick ser man att jag har en bit kvar, men det känns ändå helt okej, jag stressar inte upp mig och köper massa bolag med den högsta yielden utan det är fortfarande viktigt att försöka köpa papper som inte är uppenbart dyra ur ett fundamentalt perspektiv om jag tänkt att hålla dem en längre period. 

Måluppfyllnaden för 2014 är såhär långt alltså 29% (2000/6960=0,29).
Jag vet att det knappt synns trots att jag zoomat men det är lite grönt där nere till vänster som visar min förväntade utdelning. 



Trots att jag ligger lite bakom detta mål så är jag inte orolig. Denna tar inte hänsyn till en viktig parameter.. :)  


  

2 kommentarer:

  1. rätt tänkt. Det tog mig ca 20 år att gå från aktieintresse/första aktieinvesteringen i 23 års åldern till ekonomiskt oberoende i 40 års åldern. Men då hade jag bra draghjälp av ett optionsprogram som föll väl ut. Utan detta hade det fortfarande gått men då hade det mkt väl kunnat ta 20 år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Signs,

      Tack för axelklappen, skönt att få extern bekräftelse att man åtminstone tänker rätt. Framtiden får utvisa om jag lyckas genomföra också. Roligt att höra att det finns folk som redan gjort resan som jag just påbörjat!

      Intressant att du upplever att just optionsprogrammet slog väl ut. Jag är också övertygad om att ett störrerisktagande är essentiellt för att lyckas med detta på lång sikt. Det gäller bara att ta risk vid rätt tillfällen:)

      Tack för att du kikade förbi och delade med dig.

      Radera