onsdag 15 januari 2014

Värlsbanken eldar börsen

Jag saxar från Bloomberg:

The World Bank raised its global growth forecasts as a recovery in advanced economies tempers the impact of tighter monetary conditions on developing markets. The forecast for the richest nations was raised to 2.2 percent from 2 percent. Part of the increase reflects improvement in the 18-country euro area, with the U.S. ahead of developed peers, growing twice as fast as Japan.
Det jag tänker är att den största ekonomiska återhämtningen finns att hämta i Europa. När Europa reser sig så kommer europeiska banker tjäna pengar som gräs, ungefär som svenska och amerikanska gör. Ingen stress men jag tror att vi hittar vinnare i den europeiska banksektorn det närmsta året. Nu kan jag inte den globala makroagendan men har inte USA budgetmöte i februari för att skjuta skuldtaket? Eller kommer FED fatta beslut om fortsatta stimulanser? Dessa två händelser har ju tidigare pressat börsen och erbjudit finfina lägen för inköp. Se tidigare inlägg på ämnet europeiska banker..eller här.
Jag äger i dagsläget inga bankaktier (tyvärr).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar