onsdag 22 januari 2014

Pay youself first!

David Bach författaren av boken The Automatic Millionaire var den som introducerade mig för begreppet pay yourself first. En enkel mening som har betytt väldigt mycket för mig.
Innan man betalar hyra, betlar mat, betalar prylar, betalar kläder så ska man alltid betala sig själv Särskilt viktigt att notera innan man betalar någon annan ska man betala sig själv. Om man istället väntar till slutet av månaden och försöker spara det som blir över så är risken väldigt stor att det inte finns några pengar kvar att spara och man sätter sig själv i ett läge där man inte har några marginaler i sin privatekonomi. Inga överskott.

Detta är en kort sammanfattning av konceptet men jag tycker det superviktigt att betona hur viktigt detta är. För att lyckas bygga ett kapital så är min absolut övertygelse att man måste prioritera sitt sparande och spara först konsumera överskottet när sparandet är bortplockat och efter ett tag så kommer man inte sakna de extra tusenlapparna. Stupid proof!

Anledningen till att jag skriver om detta nu är imorgon är min favoritdag. Löningsdag. Dagen då man får möjlighet att betala sig själv.
Men det är också ett bra tillfälle att följa upp månaden som gått, följa upp gentemot mina mål och se hur mitt avstamp ser ut på resan mot förtidspensionering.

Jag kommer inte redovisa min budget i detalj däremot så jag kan konstatera att jag ligger lite efter på sparande.

Decemberlönen
Sparmål  14000
Sparat     10 000
Diff +/-      -4000 (29%)

Jag kommer att göra vad jag kan för att försöka komma till rätta med detta så snart som möjligt. Svårt att vara helt missnöjd då månaden innefattar en 3 veckors utlandsvistelse med all in spending.

Imorgon fredag börjar min mätperiod "Januarilönen" så då är det bara att försöka komma ikapp så man hamnar i balans igen. Det händer inte så mycket ändå så det bör vara möjligt att hålla rörliga kostnader på låga även om jag vill understryka att det gäller att ta tillvara på vardagen också.

Tex planerar jag att åka skidor i åre en dag om det bara kan komma lite snö tills jag ska dit!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar